18سپتامبر 2023 - به گفته آکادمی اطفال آمریکا(AAP)، رژیم‌های کم کربوهیدرات ممکن است رایج باشند، اما برای کودکان مبتلا به دیابت مناسب نیستند.

در یک گزارش جدید، آکادمی اطفال آمریکا اعلام کرد رژیم های کم کربوهیدرات را نمی توان برای کودکان یا نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 توصیه کرد، زیرا شواهد کمی از فواید آنها برای کودکان وجود دارد، اما نگرانی هایی در مورد محدودیت رژیم غذایی تا این حد برای کودکان وجود دارد.

در عوض، آکادمی اطفال آمریکا خانواده‌ها را تشویق می‌کند تا روی حذف کربوهیدرات‌های «بد» تمرکز کنند که در نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی‌ها و سایر غذاهای فرآوری‌شده که دارای مواد مغذی کمی هستند، وجود دارند، از سوی دیگر به همین اندازه مهم است که کودکان کربوهیدرات های سالم از جمله سبزیجات، لوبیا و غلات غنی از فیبر را به اندازه کافی دریافت کنند.

رژیم «کتو» و رژیم‌های مشابهی که در میان بزرگسالان رایج است، می‌تواند محدودیت‌های بسیار سختی را برای کربوهیدرات‌ها ایجاد کند، برای مثال سقف مصرف کربوهیدرات ها را به 20 گرم در روز می رساند که معادل نصف فنجان برنج سفید است.

دکتر Amy Reed، متخصص تغذیه کودکان در مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی، گفت: نگرانی بزرگ این است که رژیم‌های کم کربوهیدرات در دوره‌های حیاتی رشد، دریافت مواد مغذی کودکان را کاهش می‌دهند.

دکتر Reed، که در گزارشAAP نقشی نداشت، گفت: با توصیه های آکادمی اطفال امریکا موافق است.

او که همچنین سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی است، گفت: تمرکز باید بر روی تغذیه سالم باشد تا محدودیت رژیم غذایی.

دیابت به اشکال مختلف وجود دارد: دیابت نوع 1 از حمله سیستم ایمنی به سلول های پانکراس که انسولین تولید می کنند، ایجاد می شود. در دیابت نوع 2 که اغلب با چاقی همراه است، بدن توانایی خود را برای استفاده ی صحیح از انسولین از دست می دهد- انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می کند.

در نتیجه سطح قند خون افزایش می یابد. کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 نیاز به تزریق روزانه انسولین یا استفاده از پمپ انسولین دارند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است به دارو یا کمک برای کاهش وزن نیاز داشته باشند. در هر دو نوع دیابت، توجه به رژیم غذایی کلیدی است.

برخی از پزشکان رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات را برای بزرگسالان مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند، در حالی که بسیاری از رژیم‌های غذایی محبوب و افراد مشهور، کاهش کربوهیدرات را برای کاهش وزن توصیه می‌کنند.

دکتر تامارا هانون، یکی از نویسندگان گزارش AAP، گفت: بنابراین برخی از والدین ممکن است علاقه مند به کاهش افراطی مصرف کربوهیدرات ها برای مدیریت دیابت کودکان خود باشند.

دکتر هانون، که متخصص غدد کودکان در Riley Children's Health در ایندیاناپولیس است، می گوید: اما این رژیم ها نباید افراطی باشند، فقط باید معقول باشند. هر جا که می توانید، غذاهای شیرین را کاهش دهید، خوب است. حذف نوشیدنی های شیرین شده با شکر، از جمله آب میوه ها، راه خوبی برای شروع است.

او خاطرنشان کرد: تغذیه خوب متناسب با بودجه ی خانواده ها می تواند سخت باشد. اما قطع مصرف نوشیدنی های شیرین هیچ هزینه ای ندارد، همچنین با خطرات بالقوه رژیم های کم کربوهیدرات برای کودکان همراه نیست.

به گفته ی AAP، خطرات رژیم های کم کربوهیدرات شامل کمبود مواد مغذی، کاهش رشد یا توسعه ی استخوان، و غوطه ور کردن بچه ها در "فرهنگ رژیم غذایی" است که می تواند منجر به نارضایتی از بدن و اختلالات خوردن شود.

با این حال، اگر والدین می خواهند یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات را برای مدیریت دیابت فرزندشان امتحان کنند، آکادمی اطفال آمریکااز آنها می خواهد که با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود همکاری کنند. این گروه نظارت بیشتر بر رشد، سلامت استخوان، وضعیت تغذیه و موارد دیگر را توصیه می کند.

دکتر هانون گفت: با این حال، همه خانواده‌های آمریکایی به چنین مراقبت‌های «استاندارد طلایی» دسترسی ندارند، به‌ویژه در بخش‌هایی از این کشور که با کمبود حضور متخصصان روبرو هستند.

به طور کلی، آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که بچه‌های مبتلا به دیابت یا پیش دیابت(سطوح غیرطبیعی قند خون که ممکن است مرحله ی قبل از دیابت نوع 2 باشد) از دستورالعمل‌های رژیم غذایی مشابهی برای همه کودکان 4 تا 18 ساله پیروی کنند:

· حدود 10 تا 30 درصد کالری روزانه باید از پروتئین ها تامین شود.

· بین 25 تا 35 درصد دیگر باید از چربی ها - عمدتاً چربی های غیراشباع از منابعی مانند روغن های گیاهی و آجیل، تأمین شود.

· بین 45 تا 65 درصد باقیمانده باید از کربوهیدرات ها، عمدتاً میوه ها، سبزیجات، لوبیا، محصولات لبنی و غلات پر فیبر، تهیه شود.

دکتر Reed، خاطرنشان کرد که یک بچه آمریکایی معمولی، فیبر کافی دریافت نمی کند و رژیم غذایی کم کربوهیدرات آن را بدتر می کند.

او گفت که فیبر می تواند در مدیریت سطح قند خون مفید باشد، زیرا هضم را کُند می کند.

دکتر Reed، خاطرنشان کرد برای خانواده‌هایی که بودجه کمی دارند، سبزیجات منجمد یا کنسرو شده نه تنها خوب هستند، بلکه در برخی موارد ممکن است حتی حاوی مواد مغذی‌تر از همتایان تازه خود باشند. او گفت که روش‌های مناسب‌تری برای استفاده از کربوهیدرات‌های سالم‌تر برای کودکان وجود دارد، مانند تهیه تاکو با گوشت، لوبیا و سبزیجات.

دکتر هانون تاکید کرد که رژیم غذایی کودکان تنها بر عهده والدین نیست. جامعه آمریکا انتخاب‌های مشکوک تغذیه ای را آسان‌تر و انتخاب‌های سالم تغذیه ای را سخت‌تر می‌کند، به‌ویژه برای خانواده‌های کم‌درآمد.

آکادمی اطفال آمریکا می گوید: یکی از راه هایی که پزشکان اطفال می توانند کمک کنند، تشویق خانواده های واجد شرایط دریافت کمک های تغذیه فدرال است تا برای دریافت این کمک ها ثبت نام کنند.

این گزارش در 18 سپتامبر به صورت آنلاین در مجله AAP's Pediatrics منتشر شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-09-pediatricians-group-keto-diet-kids.html